TÜRK ANAYASA HUKUKU SİTESİ |
|
AZERBAYCAN CUMHURİYETİ
Hazırlayan: Alesker Aleskerli
A.Ü. SBE Kamu Hukuku Anabilim Dalı
Azerbaycan Cumhuriyeti Transkafkasyada yer almaktadır. Ülkenin Kuzeyinde Rusya, doğusunda Hazar denizi, güneyinde İran, batısında Ermenistan, kuzeybatısında Gürcistan bulunmaktadır. Azerbaycanın güneybatısındaki Nahçıvan Özerk Cumhuriyeti (5.500 kv. km) Ermenistana ait bir toprak parçasıyla Azerbaycan topraklarından ayrılır ve Türkiye ile 11 kmlik bir sınıra sahiptir[1].
Yüzölçümü: 86,600 km2.
Nüfus: 7,868,385[2]
Başkent: Bakü
XIX yüzyılın başlarında küçük hanlıklara parçalanmış Azerbaycanı işgal etmek amacıyla Rusya ve İran arasında başlamış savaşlar Gülistan (12 Ekim 1813) ve Türkmençay (10 Şubat 1828) antlaşmalarıyla son bulmuştur. Bu antlaşmalar sonucu Araz Nehrinin kuzeyindeki Azerbaycan toprakları Rusya, güneyindeki toprakları ise İran tarafından ilhak edilmiştir.[3]
Şubat 1917 Rusya devrimiyle bu coğrafyada yeni bir dönem başlamıştır. Mart 1917 yılında Transkafkasyanın yönetimi için Rusya Geçici Hükümeti tarafından Transkafkasya Özel Komitesi[4] adında geçici bir organ oluşturulmuştur. Bu komite, Devlet Duması içinde bölgenin milli gruplarını temsil eden vekillerden oluşmaktaydı.
Bolşeviklerin 11 Kasım 1917 tarihli Ekim İhtilalinden sonra, Transkafkasyanın siyasal ve sosyal örgütleri, Rusyada Kurucu Meclis oluşturuluncaya kadar, bölgenin geçici hükümeti olarak Tifliste Transkafkasya Komiserliğini oluşturmuşlardır. Zakavkom (Rusca Zakafkazskiy Komissariat) adıyla bilinen bu hükümetin 11 üyesi bulunmaktaydı. 26-28 Kasım 1918 tarihinde Kurucu Meclis için seçimler yapıldıysa da, 5 Ocak 1918 tarihindeki ilk toplantısının ardından Meclis, Bolşevikler tarafından dağıtılmıştır. Kurucu Meclisin dağılmasından sonra bu kurumun Transkafkasyadan olan üyeleri 10 Ocak 1918 yılında yaptıkları toplantı sonucu Transkafkasya Seymini (Mavera-i Kafkaz Seymi) kurmuşlardır. Seym, 9 Nisan tarihinde, Transkafkasyayı bağımsız, demokratik, federatif bir Cumhuriyet olarak ilan etmiş ve ilk hükümeti oluşturmuştur. Yeni hükümetin temel görevleri arasında Anayasayı hazırlamak, sınırları belirlemek, savaşa son vermek, anarşi ve karşı devrimci güçleri bastırmak, toprak reformu yapmak yer almaktaydı. Azerbaycan, Gürcistan ve Ermenistanın Seym temsilcileri arasında iç ve dış siyasete ilişkin konularda önemli fikir ayrılığı bulunmaktaydı. Seym içindeki derin fikir ayrılıkları ve iç çekişmeler sonucu, 26 Mayıs 1918 yılında Gürcistanın kendi bağımsızlığını ilan etmesiyle, bu organ da feshedilmiştir.[5]
Bu gelişmeler sonucu 27 Mayısta Seymin Azerbaycanlı milletvekilleri olağanüstü toplanarak Azerbaycan Milli Şurasını kurmuşlardır. Milli Şura 24 oyla Azerbaycanın bağımsızlığını ilan etmiş, aynı zamanda İstiklal Beyannamesinin metnini onaylamıştır. Beyanname Giriş ve 6 maddeden oluşmakta, Azerbaycanı egemen ve bağımsız cumhuriyet olarak tanımlamaktaydı. Kurucu Meclis oluşturuluncaya kadar Azerbaycanın yönetimi Milli Şura ve ona karşı sorumlu Geçici Hükümet tarafından gerçekleştirilmiştir.[6]
Bu gelişmeler sonucu kurulan Azerbaycan Halk Cumhuriyetinin varlığı 1920 yılına kadar sürmüştür. 27-28 Nisan 1920 yılında Azerbaycan, XI Kızıl Ordu tarafından işgal edilmiş ve bu tarihten sonra tüm iktidar Bolşeviklerin oluşturduğu Azerbaycan Geçici Devrimci Komitesinin eline geçmiştir.
Sovyet döneminde Azerbaycanın ilk Anayasası 19 Mayıs 1921 yılında Birinci Tüm-Azerbaycan Sovyetler Kurultayında kabul edilmiştir. Sosyalizm toplumu kurmayı amaçlayan bu Anayasa, Rusya Sovyet Federatif Sosyalist Cumhuriyetinin (RSFSC) 1918 Anayasasının benimsediği ilke ve prensiplere dayanmaktaydı. Mart 1922 tarihinde Azerbaycan, Gürcistan ve Ermenistan, Rusyanın baskısıyla Transkafkasya Federasyonunu oluşturmuşlardır. Daha sonra 30 Aralık 1922 tarihinde Transkafkasya Sovyet Federatif Sosyalist Cumhuriyeti ile birlikte Rusya, Ukrayna, Beyaz Rusyadan oluşan Sovyet Sosyalist Cumhuriyetleri Birliği kurulmuştur. Bu dönemde Azerbaycanın 1921 Anayasası, 1922 TSFSC ve 1924 SSCB Anayasalarına uygun hale getirilmiştir.
1936 yılında Stalin Anayasasının kabulünden sonra bu Anayasaya uygun olarak, 14 Mart 1937 yılında Azerbaycan Cumhuriyetinin ikinci Anayasası kabul edilmiştir. Ayrıca bu tarihten itibaren TSFSCni oluşturan cumhuriyetler doğrudan doğruya SSCBnin üyeleri olmuşlardır.[7]
7 Ekim 1977 yılında SSCBnin yeni Anayasasının kabul edilmesiyle, Azerbaycanda 21 Nisan 1978 yılında üçüncü Anayasa kabul edilmiştir.
1988den sonra Azerbaycan ile Ermenistan arasında yaşanan Dağlık Karabağ sorunu üzerine gelişen olaylar sonrası 23 Eylül 1989 yılında Azerbaycan SSC Ali Sovyeti Egemenlik Hakkında Kanunla Azerbaycanın egemen cumhuriyet statüsü güçlendirilmiştir. 18 Mayıs 1990 yılında 1978 Anayasasında köklü değişiklikler ve ilaveler yapılmıştır. Aynı tarihte Azerbaycanda Cumhurbaşkanı makamının oluşturulması hakkında kanun kabul edilmiştir.
30 Ağustos 1991 yılında Azerbaycan Cumhuriyeti Ali Sovyeti Azerbaycan Cumhuriyetinin Devlet Bağımsızlığı Beyannamesini, 18 Ekim 1991 yılında Azerbaycan Cumhuriyetinin Devlet Bağımsızlığı Hakkında Anayasa Aktini kabul etmiştir.
30 Ekim 1991 yılında, Azerbaycan Cumhuriyeti Ali Sovyetinin kabul ettiği bir Anayasal kanunla Azerbaycan Cumhuriyeti Milli Şurası kuruldu. Kanunun 1. maddesine göre, Azerbaycan Cumhuriyetinin Devlet Bağımsızlığı Hakkında Anayasa Aktinin kabulüyle, Azerbaycan Cumhuriyetinin tam devlet bağımsızlığının elde edilmesi için zemin oluşturmak amacıyla geçiş dönemi ilan edilir ve Azerbaycan Milli Şurası oluşturulur. Kanuna göre, bu organ Azerbaycan Cumhuriyeti Ali Sovyetinin 51 üyesinden oluşmaktaydı ve işleyişi Ali Sovyetce onaylanan İçtüzükle (Reglament) düzenlenmekteydi.[8] Bu kurum Anayasayı kabul etme, seçimler yapma, Anayasa Mahkemesini oluşturma yetkileri dışında, parlamentonun tüm yetkilerine sahipti.
Azerbaycandaki yeni anayasal süreç zor şartlar altında başlamış ve uzun süre devam etmiştir. [9] 1991de yeni bir Anayasa oluşturmakla görevli bir komisyon kurulmuş, fakat siyasi istikrarsızlık bu komisyonun çalışmasını engellemiştir. Ancak 1992de yeni Anayasayı hazırlamak amacıyla gönüllü uzmanlardan oluşan bir gruba, daha sonra Cumhurbaşkanı ile Parlamento Başkanının ortak tasarrufları sonucu resmi bir statü kazandırılmıştır. Bu grubun hazırladığı Anayasa tasarısı, Ekim 1991 tarihli Bağımsızlık Aktinden esinlenmiştir.[10]
1993 yılında iktidarın değişmesiyle bu tasarı üzerinde yeniden çalışılmaya başlanmıştır. Cumhurbaşkanına geniş yetkiler öngören bir Anayasanın kabul edileceği yönünde yoğun eğilimler görülmekteydi. Tasarının hazırlanması tamamen iktidarın takdirine bırakılmış, siyasi partiler ve sivil örgütlerin bu tartışmalara katılımı etkisiz olmuştur.
Yeni Anayasa 12 Kasım 1995 yılında halk oylaması-referandum yoluyla kabul edilmiş ve 27 Kasımda yürürlüğe girmiştir. Referanduma seçmenlerin %86sı katılmış ve oy kullananların %91,9u Anayasayı kabul yönünde oy vermişlerdir. Azerbaycan Anayasasının başlıca özelliği güçlü yürütme ilkesinden hareket ederek, geniş yetkilerle donatılmış bir başkanlık sistemini getirmesidir. Yeni Anayasada Azerbaycan devletinin nitelikleri demokratik, dünyevi, hukuki ve üniter Cumhuriyet olarak belirlenmiştir.
[1] Her anayasa metninin başlangıç kısmında verilen bu temel bilgiler ile, o ülke ve ülkenin anayasal gelişimi hakkında kısa bir fikir edinilmesi amaçlanmıştır. Bu temel verilere ilişkin ayrıntlı bilgi için bkz. ARMAOĞLU, Fahir, 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi (1914-1990), Cilt II: 1980-1990, İstanbul, 1994. Gönenç, Levent, Prospects for Constitutionalism in Post-Communist Countries, Lahey 200; The Russian Federation, The Europa World Year Book 2000, Volume I, Europa Publications Limited 2000; Entsiklopediya Krugosvet; (2004), www.krugosvet.ru; SEMENENKO V. I. RADÇENKO L. A. İstoriya Ukrainı (S drevneyşix vremen do naşix dney), Torsing, Xarkov 2002; İstoriya gosudarstva i prava Rossii, Pravovıe sistemı stran mira, 3-e izdanie, Norma, Moskova, 2003; http://www.krugosvet.ru/. http://www.president.gov.ua/; www.president.kz. vs.
[2] (Temmuz 2004), http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/aj.html
[3] İsmayılov M. E., Azerbaycan XIX-XX yüzyılın evvellerinde, İçinde: Azerbaycan tarihi (en gedim dövrlerden XX esrin evvellerine geder), Elm, Bakı 1993, s. 203 vd.
[4] Bu kurumun adı tarih literatüründe OZaKom (Rusçadan alınmış Osobıy Zakafkazskiy Komitet-Özel Transkafkasya Komitesi) olarak geçmektedir.
[5] Balayev A. H., Azerbaycan Demokratik Respublikası (1918-1920-ci iller), İçinde: Azerbaycan tarihi (en gedim dövrlerden XX esrin evvellerine geder), s. 243 vd.
[6] MEHMETZADE, M.B., Milli Azerbaycan Hareketi, (Aktarma ve şerhler: Aleskerli A.-Mahmudov E.) Ankara, 1991; Sobranie uzakoneniy i rasporyajeniy Pravitelstvo Azerbaydjanskoy Respubliki, No 1, ot 15 noyabrya, 1919 g., Baku, st. 1.,
[7] Bkz: MİLMAN, A. Ş., Azerbaydjanskaya SSR-suverennoe gosudarstvo v sostave SSSR, Baku, 1971.
[8] Daha sonra Milli Şuranın adı Milli Meclis olarak değiştirilmiştir.
[9] Anayasal süreçle ilgili bkz: ALESKEROV, Alesker, Azerbaycan Anayasasındaki Devlet Sistemi ve Temel Öğeleri, M. Ü., SBE., Yayınlanmamış Y.L., Tezi, İstanbul, 2000; GÖNENÇ, Levent, Azerbaycan Anayasası Üzerine Notlar, AÜHFD, Cilt:47, Sayı: 14, Ankara, 1998, s. 207-208.
[10] BDT Ülkelerinde Demokrasiye Geçiş ve Anayasa Yapımı (Çev:Ergun Özbudun ve Levent Köker), Ankara , 1993, s. 29
Copyright ve Sorumluluk
(c) Alesker Aleskerli. 2005.
Ana Sayfa: www.anayasa.gen.tr